The Cotswold Way

Door het hart van Engeland

De Cotswold-route is 164km lang en voert u door het hart van Engeland, van Chipping Camden naar Bath. Dwars door het heuvelgebied van de Cotswolds, dat oprijst uit de velden in de bovenloop van de rivier de Thames. Een op-en-top Brits landschap met rollende heuvels, Engelse landgoederen met tuinen en uit natuursteen opgebouwde stadjes. Beroemd is ook het Cotswold-gesteente, een kalksteensoort gevormd in de periode van de dinosauriërs en bekend om zijn goudgele kleur. De Cotswold-route is een wandelreis met heel veel afwisseling; U wandelt door de rollende Malvern Hills en de weelderige bossen van Dean naar de Black Mountains van Wales. U passeert neolitische grafheuvelen, Romeinse villa’s, Engelse landhuizen en middeleeuwse kastelen. Kortom; de Cotswold-wandelroute is de ideale manier om het echte Engeland te ontdekken!

Dag tot dag

Dag 1
Chipping Campde

Aankomst in Chipping Campden.

U verblijft in een sfeervolle accommodatie op basis van logies en ontbijt.

Dag 2
Van Chipping Campden naar Stanton (17 km); stijgen 400m; dalen 400m

Uw reis begint bij de markthal van Cotswald. U verlaat het typische Engelse plaatsje in de richting van  de heuvel naar het noorden. Eenmaal boven, u heeft dan zo’n honderd meter geklommen, wordt u getrakteerd op de eerste weidse panorama’s. door velden, beukenbossen en landerijen wandelt u verder in richting van Broadway, een sprookjesachtig dorpje dat is opgebouwd uit het goudgeel gekleurde Cotswold-gesteente. Hierna leidt het pad u weer omhoog, en u passeert door gemengde bossages, met berken, hazelaars en eiken. Eenmaal boven, wandelt u verder door de velden, zo nu en dan afgewisseld met bos. Na een laatste afdaling bereikt u Stanton, uw overnachtingsplaats voor vandaag.

U verblijft in een sfeervolle accommodatie op basis van logies en ontbijt.

Dag 3
Van Stanton naar Cleeve Hill (22 km) 500 stijgen; 350 m dalen

Door een fraai Engels landschapspark met groene velden en monumentale bomen wandelt u van Stanton naar Stanway. U passeert verschillende gebouwen die aan de oude abdij van Tewkesbury toebehoren, zoals de brouwerij en ook de oude watermolen, die u even verderop op weg naar Wood Stanway kunt bewonderen. Hierna volgt een steile klim omhoog naar de rand het plateau waar u wordt beloond met een prachtig uitzicht over de vallei van Evesham. U passeert het heuvelfort van Beckbury Camp en daalt vervolgens af naar Hailes met zijn verwoeste abdij en kerkje. De route loopt vervolgens door akkerlanden naar de het stadje Winchcombe. U verlaat het stadje via het Sudeley Estate en klimt gestaag langs veldpaden omhoog naar het oude Neolithische monument van Belas Knap. Hierna volgt de route een steil pad omlaag door de Breakheart Plantation voorbij het Postlip Hall landhuis voordat u opnieuw begint te klimmen naar Cleeve hill.

Dag 4
Van Cleeve Hill naar Birdlip (25 km) 500 stijgen; 460 m dalen
Door vogelrijke graslanden loopt u omhoog naar een van de mooiste uitzichtpunten van de hele Cotswold Way. In het voorjaar kunt u hier genieten van duizenden gele bloemen. Hierna daalt u af naar het Bill Smyllie Nature Reserve, een beschermd natuurgebied met graslanden waar meer dan dertig soorten vlinders voorkomen. U vervolgt uw weg langs beschutte valleien, verlaten steengroeves en grafheuvels, stille getuigen van menselijke activiteiten in de IJzer- en Bronstijd. Ook passeert u vandaag de bronnen van de rivier de Thames. Op het laatste stuk van de dag voert het pad u langs bossages naar het schilderachtige dorpje Birdlip.

Overnachting in Birdlip.

Dag 5
Van Birdlip naar King's Stanley (26 km); 500 stijgen; 650 m dalen
Vanuit het dorpje Birdlip leidt de route u door de bossen van Witcombe, aanvankelijk dalend, daarna weer omhoog. Beneden u, krijgt u zicht op de restanten van een Romeinse villa. Voor u aan een volgende klim begint, kunt u een kopje Engelse thee drinken in het gehuchtje Cooper’s Hill. Eenmaal in Natuurpark van Cooper’s Hill wandelt u door dichte bossen. Daarna voert het pad u door het oude Buckholt Wood, wat opnieuw een natuurpark is. Langs een netwerk van paden door graslanden en bossages bereikt u Painswick, een stadje waar u zeker even het oude postkantoor en de gebeeldhouwde stenen graven bij de Mariakerk moet gaan bekijken. Door een afwisselend boerenlandschap loopt u verder richting het zuidwesten, langs boerderijen, stenen muurtjes, bossen en verlaten mijnen.

Overnachting in King’s Stanley.

Dag 6
Van King's Stanley naar Wotton-under-Edge (24 km); 500 stijgen; 550 m dalen
Van King's Stanley klimt de route omhoog naar Penn Wood, en voert u door het bos langs aan de rand van de helling naar de Coaley Peak - een picknickplaats waar u kunt genieten van de prachtige uitzichten. Hierna passeert u een verlaten steengroeve waarna u opnieuw een bospad volgt dat uiteindelijk aan de rand van de vallei van Cam Long Down. De route daalt vervolgens af naar de bodem van vallei en het marktstadje Dursley. Hierna klimt u  steil omhoog naar Stinchcombe Hill. U kunt hier genieten van de spectaculaire uitzichten over het groene landschap. Hierna  daalt  de route door akkers en velden naar het dorpje North Nibley. Er volgt nu opnieuw een steil klimmetje naar het Tyndale Monument. Hierna vlakt de route af en wandelt u verder door bossen en velden naar Wotton hill en daalt vervolgens af naar het stadje Wotton-Under-Edge.

Overnachting in Wotton -Under-Edge

Dag 7
Van Wotton-under-Edge naar Tormarton (24 km); 450 stijgen; 270 m dalen
U volgt een riviertje, Wotton-Under-Edge uit en klimt vervolgens omhoog de helling op naar de rand plateau, vlakbij het Newark Park. De route volgt vervolgens, een mooie verzonken bosweg.  naar het dorp Alderley. Hierna loopt de route door een vredig dal waar aan weerszijden overblijfselen te zien zijn van de middeleeuwse ploegsporen. Als u Lower Kilcott nadert, volgt u een rustige landweg langzaam omhoog naar het Somerset Monument en het dorpje Hawkesbury Upton. Voordat u Horton Court (de oudste pastorie van Engeland) bereikt, klimt het pad omhoog met weids uitzicht over de groene Severn-vallei. U volgt het pad verder door het boerenlandschap naar de dorpjes Horton en Old Sodbury en passeert het prachtige Capability Brown-park voordat u de laatste paar velden voor Tormarton doorkruist.

Overnachting Tomarton

Dag 8
Van Tormarton naar Bath (26 km)
; 400 stijgen; 520 m dalen
U verlaat Tormarton langs de Marshfield Road en tussen de groene akkers naar Dyrham Park loopt - een landgoed, genesteld in een oud hertenpark. Vanuit het dorp Dyrham klimt u omhoog door de Dyrham Woods om vervolgens door akkers en velden het dorpje Cold Ashton te bereiken. De route daalt nu af naar de prachtige afgezonderde vallei bij Lower Hamswell. De volgende klim brengt u naar de plaats van de bloedige burgeroorlogslag van Lansdown.  U wandelt vanaf hier verder over het plateau en passeert het heuvelfort van Little Down en de beroemde Bath Racecourse. Hierna krijgt u de eerste uitzichten op Bath in de vallei beneden. Nadat het pad Weston is gepasseerd, verandert het van karakter en wordt het steeds stedelijke naarmate u Bath nadert en u passeert nog een aantal mooie parken op weg naar Bath Abbey, waar een uitgehouwen stenen schijf die zich in de stoep bevindt het einde markeert van de Cotswold Way.

Dag 9
Bath

Na het ontbijt eindigt uw arrangement.

PRIJSBIJLAGE

P.P op basis van twee personen met bagagevervoer                      € 715
P.P op basis van twee personen zonder bagagevervoer                 € 690

P.P op basis van één persoon met bagagevervoer                          € 995
P.P op basis van één persoon zonder bagagevervoer                     €  890

Inclusief : accommodatie met eigen badkamer, ontbijt , bagagevervoer, routebeschrijving, kaarten.