Japan

Interesse in deze reis? neem dan contact met ons op!

Dag 1 | 2 oktober | Vlucht van Amsterdam naar Osaka

Vlucht van Amsterdam naar Kansai Airport (Osaka). Aankomst de volgende dag.

Dag 2 | 3 oktober | Kyoto, stad van zen, shinto en wa

In de ochtend reizen we van Kansai Airport in ruim een uur met de trein naar Kyoto. Duizend jaar lang was Kyoto de keizerlijke hoofdstad van Japan. Met ruim tweeduizend tempels en schrijnen, minimalistische zen tuinen en musea met zowel klassieke als moderne kunst, mag Kyoto zich met recht het culturele hart van Japan noemen.

Overnachting in Kyoto

Dag 3 | 4 oktober | De tempels van Kyoto

Vandaag maken we kennis met de stad van tempels, poëten, filosofen, geisha’s en toeristen. Allereerst bezoeken we de boeddhistische Sanjusangen-do, een reusachtige tempelhal uit de 13de eeuw. Het hoofdgebouw biedt onderdak aan 1001 beelden van Kannon, de boddhisatva van het mededogen, elk met elf hoofden en duizend armen. In het midden van de hal kijkt het ruim drie meter hoge beeld van Kannon op ons neer.

Vlakbij Sanjusangen-do ligt Chishaku-in. Deze tempel wordt vaak door toeristen overgeslagen en dat is wel zo prettig; de tuin is een van de mooiste van de stad.  Bovendien heeft de tempel een museum met prachtige 16de eeuwse wandschilderingen die de vierjaargetijden uitbeelden.

De wijk rondom de beroemde tempel Kiyomizu-dera is vol met grote en kleine tempels, eethuizen en winkeltjes. Toeristenmeisjes, verkleed en gekapt als leerling geisha (maiko), flaneren door de straatjes. Sommigen elegant en rolvast, anderen onbeholpen voortstrompelend op hun gehuurde geta’s.

Via de shintoïstische Yasaka Jinja en de geishawijk Gion wandelen we naar het commerciële hart van de stad. Hier vinden we alle bekende winkelketens en de Japanse warenhuizen Isetan en Takashimaya. De Nishiki-markt ligt parallel aan de winkelstraat en is een lust voor het oog met alle heerlijkheden die in de kaiseki-keuken van Kyoto onontbeerlijk zijn.

Wie nog voldoende energie heeft kan aan het eind van de dag via het filosofenpad naar de Ginkaku-ji, het Zilveren Paviljoen, wandelen.

Overnachting in Kyoto

Dag 4 | 5 oktober | Fietstocht door noordwest Kyoto en Arashiyama

Zelfs een jaar in Kyoto is niet lang genoeg om alle bezienswaardigheden te kunnen zien. Daarom blijven we nog een dagje. Vandaag verkennen we per fiets, voornamelijk heuvelafwaarts, het noordwesten van de stad. We fietsen eerst naar Kinkaku-ji, het paviljoen waarvan het bladgouden dak in het water weerspiegelt. Daarna bezoeken we naar Ryoan-ji, de ‘Tempel van de Vreedzame Draak’. Ryoan-ji is beroemd vanwege de zen tuin met de vijftien rotsblokken die als eilanden op een zee van wit zand drijven. Tel ze maar na: het totaal komt op het oog nooit boven veertien uit.

Via landelijke weggetjes bereiken we Saga-Toriimoto, een dorp waar nog een aantal huizen met rieten daken bewaard zijn gebleven. Na de lunch in een authentiek eethuis fietsen we naar Arashiyama. Het bekendste tempelcomplex hier is Tenryu-ji maar de toeristenhordes weten het ook te vinden. Ingetogener is de villa met de Japanse tuin van Okouchi Denjiro, een acteur van de vroegere stomme film. Drink een kopje macha in het theehuis, struin over de bemoste paadjes en geniet van de tuin.

Met de fiets aan de hand storten we ons in de drukte van het wandelpad door het bamboebos. De fietstocht eindigt bij de rivier Katsura en per trein reizen we terug naar het centrum.

Overnachting in Kyoto

Dag 5 | 6 oktober | Via Nara naar Koyasan

In de ochtend reizen we in ruim een uur per trein naar Nara. In 710 werd Nara de eerste permanente hoofdstad van Japan om 75 jaar later deze status weer te verliezen. Ondanks de korte bloeiperiode is de invloed van Nara op de rest van het land groot geweest. In Nara werd het boeddhisme tot nationale religie verklaard. De Todai-ji in het park van Nara is het grootste houten gebouw ter wereld, ook al is de huidige constructie uit 1692 kleiner dan het origineel uit 752. Het huisvest Daibutsu, met vijftien meter hoogte het grootste bronzen Boeddhabeeld van Japan.

Vanaf Nara reizen we verder naar Koyasan. Koyasan ligt op een dicht bebost plateau omringd door acht bergpieken. De ligging van het heiligdom wordt vergeleken met het hart van de lotus, de bloem van het boeddhisme. Er zijn hier meer dan honderd kloosters waarvan een groot aantal ook onderdak aan pelgrims biedt. We verblijven twee nachten in zo’n elegante shukubo. ’s Avonds proeven we shojin-ryori, het vegetarische diner uit de keuken van zen.

Overnachting in Koyasan.

Dag 6 | 7 oktober | Het heiligdom Koyasan

Koyasan is gewijd aan het esoterisch shingon-boeddhisme dat door priester Kukai, postuum Kobo Daishi genoemd, in 816 via China naar Japan is gebracht. Het shingon-boeddhisme heeft meer dan tien miljoen volgelingen en zij wensen om na de dood zo dicht mogelijk bij hun meester te zijn.

Na de ochtendceremonie in het klooster wandelen we via de indrukwekkende begraafplaats naar de tempel waar duizenden lantaarns branden en dagelijks de Goma-vuurceremonie wordt gehouden. Achter de tempel ligt het mausoleum van Kobo Daishi die hier in ‘eeuwige meditatie’ aanwezig is. Elke dag brengen de monniken hem een maaltijd die hij spiritueel nuttigt.

Hierna wandelen we een gedeelte van Nyonin-michi, het vrouwen pelgrimspad. Tot 1872 was het vrouwen verboden om Koyasan te betreden. De enige manier om een glimp van het heiligdom op te vangen was vanaf het pad dat over de acht bergpieken voert.

In de middag is er voldoende tijd om de overige tempels, de pagode en het hoofdkwartier met de zen tuin en de beschilderde panelen te bekijken. Wie wil kan een meditatie- of een yogasessie bijwonen.

Overnachting in Koyasan

Dag 7 | 8 oktober | De keizerlijke Nakahechi

In de vroege ochtend reizen we per trein via Hashimoto en Wakayama naar Kii Tanabe. In Kii Tanabe stappen we over op de bus die ons in veertig minuten naar Takijiri-oji brengt.

Takijiri is de toegangspoort van de pelgrimstocht over de keizerlijke Nakahechi route. De eerste wandeling is niet lang (4 km) maar het bospad, omzoomd met boeddhabeelden, stijgt direct al flink. Na 2,5 uur bereiken we de bergkam en het dorp Takahara op 300 meter hoogte.

Takahara wordt Kiri-no-Sato genoemd, ‘Dorp in de Mist’. Als de wolken in het dal hangen is dit een mysterieuze plek, als de weergoden ons gunstig gezind zijn worden we beloond met een prachtig uitzicht over de bergen. Takahara is bekend om Kumano-jinja, een eeuwenoude schrijn die verscholen tussen hoge kamferbomen ligt.

Overnachting in Takahara

Dag 8 | 9 oktober | Van Takahara naar Tsugizakura-oji

De tweede dag op de Nakahechi leidt door een prachtige landschap en langs afgelegen dorpjes. Soms komen we andere pelgrims tegen, vaak lopen we alleen, langs oji-monumentjes, rijst- en theevelden en door torenhoge cederbossen.

Na 10 km bereiken we Chikatsuyu, het dorp aan de rivier Hiki-gawa. Volgens de overlevering verwijdert het rivierwater de onzuiverheden van de aardse wereld. Vroegere pelgrims hielden hier halt voor een ijskoud reinigingsritueel, hedendaagse pelgrims wachten daarmee tot ze de heetwaterbronnen van Yunomine bereiken.

We vervolgen het pad en bereiken na 4 km en een laatste klim Tsugizakura-oji. Hier groeit de majestueuze Nonaka (Cryptomeria japonica). Sommigen bomen hebben een omtrek van acht meter en hun leeftijd wordt op achthonderd jaar geschat. De takken van de Nonaka wijzen naar het zuiden, in de richting van de heilige Nachi-waterval die we op dag 12 gaan zien.

Overnachting in Tsugizakura-oji/Nonaka

Dag 9 | 10 oktober | Van Tsugizakura-oji naar Yunomine Onsen

Vandaag hebben we een lange dag van 20 km voor de boeg. Na een vroeg ontbijt in onze minshuku en bewapend met een bento-lunch, volgen we het sterk stijgende en dalende pad gedurende 13 km. Maar pas op! Op deze route spoken Daru-geesten rond. Daru zijn slangachtige heksen die zich onzichtbaar kunnen maken en zo ongezien bezit van pelgrims nemen. Een enorme hongerklop met alle pijnen van dien is het gevolg. Het eeuwenoude advies luidt om hier nooit en te nimmer in één keer de lunch te verorberen.

Bij de Funatama-jinja splits het pad; wij steken de rivier over en volgen de Akagi-goe route naar ons doel van vandaag: Yunomine Onsen. Yunomine Onsen bestaat uit een verzameling herbergen in een smalle riviervallei. Zo’n 1800 jaar geleden zijn hier warmwaterbronnen ontdekt. Yunomine is een van de oudste plaatsen van Japan waar het badderen tot religie is verklaard. Na de vermoeiende tocht door de bergen komen pelgrims hier voor een bad en een reinigingsritueel voordat ze het heiligdom Kumano Hongu Taishi betreden. Er wordt gezegd dat de kleur van het water hier zeven keer per dag verandert. Of dat waar is kunnen we zelf onderzoeken als we in de hot spring van onze minshuku de spieren ontspannen.

Overnachting in Yunomine Onsen

Dag 10 | 11 oktober | Rondwandeling vanuit Yunomine Onsen

Vandaag kunnen we kiezen uit een korte of een lange, inspannende wandeldag. Wie het rustig aan wil doen kan de Dainichi-goe route van Yunomine naar Kumano Hongu Taisha lopen. De route is kort (totaal 4 km) maar pittig. Het is ook mogelijk om te voet via Hongu Taisha naar Hosshinmon te gaan (10 km) en daar de bus terug te nemen.

Wie voor de lange, kloksgewijze rondwandeling kiest, moet eerst via de Akagi-goe weer terug naar de splitsing bij Funatama-jinja (6 km) waar we gisteren zijn afgeslagen. Voorbij de splitsing ligt Hosshinmon-oji, de entree van het heilige buitengebied van de schrijn Hongu Taisha. ‘Hosshinmon’ betekent ‘Poort van Aspiratie naar Verlichting’ en is de  belangrijkste oji op de route. We volgen het pad door het bos en langs bergdorpjes met hier en daar panoramische uitzichtpunten. Fushiogami-oji, dat ‘Op de Knieën Vallen en Aanbidden’ betekent, is de eerste plek van waaruit Hongu Taisha in de verte zichtbaar is. Na  8 km voorbij de splitsing bereiken we het heiligste der heiligen van Kumano.

Vanaf  Kumano Hongu Taisha is het nog 2 km door het ceder- en cipressenbos terug naar Yunomine Onsen.

Overnachting in Yunomine Onsen

Dag 11 | 12 oktober | Van Yunomime Onsen naar Koguchi

We verlaten Yunomine en pikken na 3 km de Kogumotori-goe op die door de beboste bergen in het westen van het Kii Schiereiland loopt. Onze eerste top is Hyakken-gura met een panoramisch uitzicht over de 3600 toppen van Kumano. Na 11 km bereiken we de Sakura-toge pas en beginnen met de afdaling naar de Akagi-gawa riviervallei en naar onze minshuku.

Overnachting in Koguchi

Dag 12 | 13 oktober | Van Koguchi naar Nachisan

Onze laatste wandeldag op de Kumano Kodo is de zwaarste dag van de pelgrimage. Illustratief voor de zwaarte is de halverwege gelegen Dogiri-zaka, dat in letterlijke vertaling ‘Lichaamsbrekende Helling’ betekent. Het doel heiligt de middelen; het eindpunt is de Grote Schrijn Kumano Nachi Taisha. Het mooiste pad naar de schrijn is Daimon-zaka, de ‘Grote Poort Helling’, opgebouwd uit  267 keientreden en omzoomd met hoge ceders. Boven wacht de beloning: een geweldig uitzicht vanaf de schrijn op de Nachi-taki. Deze waterval is met 133 meter de hoogste van Japan en wordt aanbeden als een symbool van het leven en als de as die hemel en aarde verbindt. De waterval was vroeger de plek waar bergasceten een stortbad namen. Nu is het vooral een geliefde foto-object voor touringcarpelgrims.

We overnachten in Nachisan of reizen in een half uur per bus naar Katsuura.

Dag 13 | 14 oktober | Katsuura en Shingu

Van oorsprong is Nachi-Katsuura een rustig vissersdorp gelegen aan de kust van de Stille Oceaan. Katsuura is nu een toeristenplaats met grote (resort)hotels. Japanners komen hier graag om te ontspannen in de warmwaterbaden, karaokebars en gokpaleizen. Maar er wordt ook nog gevist en de vismarkt aan de haven is een begrip in Japan. In de vroege ochtend worden tonijnen geveild die uit de kustwateren zijn gevangen. Bezoekers zijn welkom om vanaf het observatiedek het reilen en zeilen van vissers en handelaren te aanschouwen.

Vanaf Katsuura nemen we de trein voor de korte rit naar Shingu. In de middag bezoeken we Hayatama Taisha. Deze laatste van de drie Grote Schrijnen van Kumano ligt aan de monding van de Kumano rivier. De boottocht van Hongu Taisha naar Hayatama Taisha is een traditioneel onderdeel van de pelgrimage en een hedendaags toeristenuitje.

Overnachting in Shingu

Dag 14 | 15 oktober | naar Ise

We verlaten Shingu en reizen met de trein langs de ruige kust van de Stille Oceaan. Drie uur later komen we in Ise aan. Ise ligt op het Shima schiereiland in de Mie prefectuur en is, met een geschiedenis van 2000 jaar oud, de meest heilige plek van het shintoïsme. Ise Jingu bestaat uit de buitenschrijn Geku en is gewijd aan de godin van voedsel, kleding en huisvesting. Dagelijks offeren de priesters hier rijst. De binnenschrijn Naiku is gewijd aan de zonnegodin Ameterasu-Omikami, de voorouder godin van de keizerlijke familie en de beschermheilige van Japan. De shinto traditie schrijft voor dat de Naiku om de twintig jaar exact herbouwd moet worden. Tijdens de Sengu-no-Gi ceremonie wordt de zonnegodin ritueel naar haar nieuwe verblijfplaats gebracht. De huidige constructie stamt uit 2013. Het heiligste der heiligen mogen we niet betreden of fotograferen.

Overnachting in Ise

Dag 15 | 16 oktober | Ise en Toba

We blijven nog een dag in Ise zodat we alle tijd hebben om de heiligdommen, het Jingu museum en de gerestaureerde historische districten te bekijken. De schrijn Naiku ligt in Oharai-machi en is bereikbaar via een lange voetgangerslaan. Pelgrims en bezoekers flaneren hier langs (herbouwde) historische huizen in Edo-stijl, kopen souvenirs en proeven lokale specialiteiten. Het is handig om in Ise een huurfiets te gebruiken.

Niet ver van Ise ligt Toba, te bereiken met de bus of trein. Toba is de ‘parelstad’ van Japan; in 1893 slaagde de ‘parelkoning’ Mikimoto er als eerste in om parels te cultiveren. Vanuit het vasteland kan je te voet naar het eiland Mikimoto en een bezoek brengen aan het parel museum. Toba is ook bekend om de Ama, vrouwelijke duikers die al decennia lang (zonder zuurstoftanks) duiken naar schelpen, zeewieren, kreeft en inktvis. Liefhebbers van zeebanket kunnen in een Amahut genieten van een op houtskool gegrilde late lunch of vroeg diner.

Overnachting in Ise

Dag 16 | 17 oktober | naar Osaka

In de ochtend reizen we in twee uur tijd per trein naar Osaka. Osaka is de derde stad van Japan en een echte werkstad. Er zijn niet zoveel historische bezienswaardigheden maar de moderne stad heeft interessante buurten en gebouwen met een bijzondere architectuur. Ook een bezoek aan het aquarium is zeker de moeite waard. Bovendien is Osaka dé culinaire stad van Japan. Vanaf de hoogste etage van het Umeda Sky Building zien we hoe uitgestrekt het is, zeker als we bedenken dat de stad zich ondergronds heeft uitgediept. Onder het asfalt liggen uitgestrekte shopping malls waar het winkelen tot religie is verklaard.

Overnachting in Osaka

Dag 17 | 18 oktober | terugvlucht of individuele verlenging

In de ochtend vertrekken we naar de luchthaven voor de terugvlucht naar Amsterdam.

Einde arrangement of start van een individuele voortzetting van de reis.

Kumano Kodo Pelgrimsroute

Ruim duizend jaar lang maken Japanners uit alle sociale geledingen de inspannende pelgrimage naar de drie Grote Schrijnen van Kumano. De shinto schrijnen liggen op het dunbevolkte, groene en bergachtige Kii Schiereiland ten zuiden van Osaka. De bekendste route is de ‘keizerlijke’ Nakahechi die van Tanabe in het westen tot aan Nachisan in het oosten loopt. Net zoals de pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, is Kumano Kodo opgenomen in de lijst van het Werelderfgoed van UNESCO.

Deze 17-daagse groepsreis start in Kyoto, de culturele hoofdstad van Japan. We bezoeken indrukwekkende tempels en prachtige tuinen en maken een fietstocht door het landelijke gebied ten noordwesten van de stad.  Na een verblijf in het boeddhistische heiligdom Koyasan treden we in de voetsporen van keizers, aristocraten, asceten en doodgewone pelgrims. We volgen een week lang de Nakahechi route over eeuwenoude paden, door cipressen- en cederbossen, langs beekjes, rijstvelden en bemoste oji-monumentjes. De pelgrimage eindigt bij Kumano Hayatama Taisha, de derde schrijn bij de Baai van Katsuura. Voordat we terug reizen naar Osaka verblijven we nog twee dagen in Ise, de stad van de Grote Schrijn, het heiligste der heiligdommen van het shintoïsme.